Forside EN

Monteverdi gået på klingen.

Barokpioneren Claudio Monteverdis liv i den etårige periode mellem storværkerne L'Orfeo i 1607 og Arianna i 1608 rummer alle operaplottets karakteristika. I librettoen til La Tragedia di Claudio M mister komponisten således sin kone, han kæmper mod en indre skeptiker og dæmon, der latterliggør hans nytænkende tonekunst, han slås mod uret for at færdiggøre sit næste opus, han mister sin unge, kvindelige solist, som bukker under for skoldkopper – og endelig forstår han meningen med sin nyskabte musik, da den synges af en fremragende skuespillerinde.

Til trods for at Monteverdis 450 års-fødselsdag fejredes vidt og bredt i 2017, forblev offentligheden uvidende om personen Claudio Monteverdi og hans mange kampe, og det er netop det misforhold, der forsøges rådet bod på med et italiensk gæstespil, hvor ny musik blander sig med gammel, og fem sangere repræsenterer hver deres hjørnesten i den udfordrede Monteverdi-hverdag, nemlig forfængelighed, glæde, parforhold, magt og sandhed. Og som en lille bonus introduceres man også til det private menneskes egne ord, som de er nedfældet i en række breve – emmende af ironi og kunstnerisk bevidsthed.

Støttet af: Statens Kunstfonds Musikdramatiske Udvalg

Pressefotos