Forside EN

Nogle af landets skarpeste rimsmede og friskeste operasangere går på scenen for at udfordre hinanden og et par af de klassiske operafordomme.

Engang blev opera med dens overflødighedshorn af drama, svulmende følelser, eksistentielle kvababbelser og melodiske klimakser betragtet som rendyrket pop – oven i købet leveret af nogle af verdenshistoriens vameste komponister.
Med tiden, vil onde røster hævde, er folkeligheden dog falmet, og på CPH Opera Festival ser vi det som en af vores vigtigste opgaver at vinde opmærksomhed fra musikelskere, der ikke lige havde forestillet sig, at opera kunne være værd at lytte til. Broer mellem genrer, mellem fortid og nutid, mellem mennesker. 

To gange denne sommer (i juli på Roskilde Festival og i august i Tivoli) præsenterer vi koncerten OPERAP: Før den tykke dame, hvor en udsøgt flok af landets skarpest smældende rimsmede og friskest vibrerende operasangere går på scenen sammen. Her udfordrer de ikke bare hinanden på væsensforskellige vokalteknikker, men også et par af de klassiske operafordomme, der rumsterer derude. Fx at en opera altid slutter med arie afsunget af en madame i ualmindeligt god stand.   

Rappere og sangere parres to og to og bliver udstyret med et rytmespor af hiphopproducer og musikalsk tovholder DJ Noize, der har skelet til nogle af operahistoriens mest fængende sekvenser, skabt af genier som Mozart og Bizet. Det danske strygerlandshold, DUEN, skaber under ledelse af Morten Ryelund sammenhænge og flow mellem rapnumrene, så helhedsfornemmelsen sniger sig ind på publikum – de umiddelbart umage verdener til trods.

Pressefotos