Forside EN

PauseOperaen

Den musikalske pause er det sitrende øjeblik, hvor fortid og fremtid tørner sammen i levende nutid. Her samles meningen, og vi bliver klar over hvem vi er, og hvor vi er på vej hen. Det handler om timing; intet er sikkert, alt er på spil, og lige om lidt begynder hverdagen igen.

Ved at tage udgangspunkt i pausens musikalske energi vil Pauseoperaen koncentrere essensen af opera og teater i små, lette og fleksible opsætninger, der kan spille for et bredt publikum hvor som helst, når som helst. Det første projekt er forestillingen Stuepigens list, som er en nyopsætning af Pergolesis pauseopera La serva padrona i ny dansk oversættelse. Stykket er oprindeligt skrevet som pauseunderholdning til Pergolesis store, seriøse opera Il Prigionier Superbo, og det er for så vidt tankevæk-kende, at datidens publikum holdt pause fra musikken – med musik. Vi forventer, at det lette format i dag på samme måde kan bruges som et saltvandsindsprøjtende intermezzo ved alle lejligheder – på teatre, koncertsteder, institutioner og i virk-somheder. Hermed vil vi bringe musikteatret og dets unikke kvaliteter helt ind i almindelige (voksne) menneskers hverdag.

Til dette formål er Pergolesis minimale pauseoperaer et perfekt sted at starte. Det lille format er mobilt og publikumsvenligt og rummer unikke muligheder for kunst-nerisk frihed i iscenesættelse og performance. Barokoperaen bygger i sit væsen på et ubrydeligt forhold mellem ord, musik og bevægelse – og på en frihed i udtryk-ket, der giver plads til improvisation og umiddelbart nærvær. Den samme sans for musikalitet og timing er alfa og omega i skuespilkunsten og dyrkes i vor tid i sær-lig grad i teaterverdenen. En moderne tilgang til Pergolesis pauseoperaer udgør i forlængelse heraf det perfekte stof for ambitionen om at genetablere musikteatret som selvstændig genre. De handlingsbærende, musikalske recitativer udgør en for genren unik blanding af musikalitet og replikkunst, ligesom da capo-arierne svælger i øjeblik og situation på en måde, der giver nogle frugtbare benspænd for skuespil og iscenesættelse.

Ved at forene specialister i barokopera med instruktions- og udviklingsteknik fra teaterverdenen vil vi således genskabe genrens oprindelige rå nærhed. Plottet i Pergolesis opera følger sin egen logik, der udspringer af mødet mellem den listige unge stuepige Serpina, den gammel-liderlige rigmand Uberto og stykkets akrobat-nar Vespone. Sidstnævnte spiller i vores udgave af historien en større rolle som Serpi-nas hemmelige elsker, og det, der oprindeligt var en romantisk komedie, udvikler sig til en absurdistisk trekants-thriller. En Uberto i natskjorte, lange underbukser og langt, hvidt (kunstigt) skæg og en Serpina i burlesque krinoline af cykeldæk – samt Vespone i pufærmer og sort trikot – optræder i en scenografi af designer-fold-ud-vægge og store, sorte hoppebolde. Således blandes gammelt og nyt for at understrege spillet mellem den tidsbundede handling og evigt aktuelle temaer som penge, sex, køn, klasse og magt.

På dette års operafestival står PauseOperaen bag produktionen af Opera på en cykel: 'Stuepigens List'