Forside EN

06/6 2017

Internationale trækplastre, et dansk supertalent, pop op-optrædener langt fra alfarvej og en tyst opera om overgreb i familien. CPH Opera Festival melder alt klar til sommeren 2017 – og forbereder sig på en ambitiøs fremtid.

Nye stjerner, nye formater, nye håb, nye farver, nye eksperimenter og nye byrum ... Programmet til årets CPH OPERA FESTIVAL, der fra 30. juli til 9. august vibrerer ud i gader, på scener og på pladser, er blevet præsenteret, og det gik ikke ligefrem stille for sig. Den niende københavnske operasommer siden premieren i 2009 bliver den første med Peter Lodahl i spidsen. Og på vegne af festivalen er der visse ambitioner, som han gerne vil have indfriet:
“Vores DNA har altid været at øge operaens tilgængelighed. På de to forgangne festivaler rundede vi begge gange 25.000 publikummer i et noget nær perfekt miks af betalende og gratister, og den fremgang går vi efter at fortsætte ved at appellere bredere såvel som smallere – og ved at hæve kvaliteten et nøk. Vi skal blive endnu bedre til at finde vej til folk, der ikke normalt er disponeret for vores elskede genre,” siger den nye kunstneriske leder.

SCOOPS I BØRSSALEN

Siden direktørskiftet i november i fjor har Peter Lodahl, der fortsat selv er et aktivt tenornavn i udlandet, haft travlt med at netværke. Backstage og
i operahusenes øvesale – fordelt over tre kontinenter.
“Jeg kan se, at det af og til betaler sig at tage en uformel sludder med mine sangerkolleger, når vi
er gået af scenen og køler ned igen. De får lyst til
at besøge vores festival og vores by, selvom vi ikke nødvendigvis kan lønne dem, som de plejer at blive lønnet,” forklarer han.

Lobbyindsatsen bærer allerede frugt. Blandt højdepunkterne på årets festivalprogram er således nyskabelsen Star Recital – en serie, hvor tre internationale trækplastre, endda med stærkt opadpegende karrierepile, leverer intime solokoncerter i den uforlignelige Børssal på Slotsholmen. Ud over den tyske sopranstjerne Christiane Karg og den sydafrikanske tenorcharmør Levy Sekgapane er der fundet plads til 26-årige Elsa Dreisig, der i 2016 vandt Plácido Domingos verdensomspændende Operalia-konkurrence. Sopranen har hidtil sunget under den hjemlige radar, men hun er ikke desto mindre halvt dansk-halvt fransk, og det synes derfor oplagt at hylde hende som Årets unge operatalent, når hun lægger vejen forbi til to optrædener.
“Elsa, Levy og Christiane er alle scoops, som bliver svære at overgå på vores breddegrader i 2017.
Men vi er forhåbentlig kun lige begyndt at tiltrække topnavne, og vi har en del planer også for de kommende år. Både når det kommer til publikumsmagneter, og når det kommer til at kunne præsentere frisklavede værker med folkeligt potentiale,” siger festivaldirektør Peter Lodahl.

DRAMAER I PRIVATEN

Af øvrige nyskabelser skiller ikke mindst Silent Zone sig ud på årets program – og det på sin helt egen
og forknytte facon. Kammeroperaen er skrevet og komponeret af danske Louise Alenius Boserup, der inviterer publikum uhørt tæt på, når en samspilsramt familie ruller traumer og tabuer ud i en lejlighedslignende scenografi.
Har man ikke fået nok af soveværelser, er Il Letto
(The Bed) et andet stærkt bud på en anderledes operaoplevelse. Det britiske kompagni Helios Collective har skabt forestillingen om operakomponisten over de fleste, Giacomo Puccini, om hans hang til skørtejægeri og musikken inspireret heraf – oplevet gennem den skinsyge hustrus formørkede øjne.

OPERA-UDBRINGNING

En anden CPH Opera Festival-genganger, pop op-formatet Operacyklen, hjuler københavnerne
i møde på Sundbyvester Plads, i Enghave Parken,
i Valby Parken og i Tivoli, hvor man kvit og frit kan opleve Leoncavallos alt for glemte Bajadser folde sig ud med medbragte kulisser, klovnerier
og kærlighedsforviklinger.
Ved Torvehallerne trækker den ene af CPH Opera Festivals to stationære udendørsscener, Wilhelm Scenen, fra den årle morgenstund hundredvis af sanglystne københavnere til, og ud på formiddagen er der COF-Talk med kunstnerinterview og smagsprøver på nogle af regionens mest lovende sangere. Får man lyst til at se og høre mere, byder selvsamme aktører på egentlige koncerter,
når det først på aftenen bliver tid til COF-Vocal.

GENKENDELIGHED PÅ OFELIA

Det bliver også fra Wilhelm Scenen, at Star Shaping – coaching-lektioner med den mest efertragtede stemmetræner netop nu, Gregory Lamar fra New York City – hjælper en række udvalgte sangprofiler med at blive endnu dygtigere.
Hvem ved? Med lidt held får nogle af dem lov til
at indtage Ofelia Plads’ imposante og vandvendte scene om et år eller to. Her graves der i operaens symfoniske skatkammer med opførelse af den franske operaklassiker Lakmé fredag, kongeligt krydret italiensk potpourri med Viva l’Opera lørdag og Paradekoncerten med festivalhøjdepunkter søndag.
“Og dertil kommer et væld af opførelser og værker,
som ligger et sted imellem det allermest moderne
og det allermest traditionelle. Vi kommer virkelig omkring. Både i musikken og i byen,” siger Peter Lodahl.

OM CPH OPERA FESTIVAL

Festivalen blev stiftet i 2009 som Copenhagen Opera Festival.
I fjor havde festivalen godt 25.000 gæster, heraf 8.000 betalende.
Det vurderes derudover, at omkring 150.000 danskere fik operaoplevelser via tv, radio og sociale medier.
I 2016 overtog Peter Lodahl ledelsen fra Michael Bojesen.
Festivalen løber i år over 11 dage – fra 30. juli til 9. august.
På CPH Opera Festival 2017 kan man opleve opera i mindst 25 variationer.
Flere af formaterne spiller på byens
rum og møder københavnerne uden for de traditionelle koncertrammer, helt i tråd med eksistensberettigelsen.
I perioden 30. juli til 9. august fordeler CPH Opera Festivals i alt 80 begivenheder sig på 15 forskellige steder i byrummet.