Forside EN

Hold øje med Operacyklen

16/8 2016

Danmarks nye uhøjtidelige pop-up opera: Alle danskere kan nu opleve opera af højeste karat i det offentlige rum. Med 3,3 mio. kr. fra Nordea-fonden i ryggen får Operacyklen – hidtil kendt som Opera på en cykel – medvind.

Danmarks nye uhøjtidelige pop-up opera: Alle danskere kan nu opleve opera af højeste karat i det offentlige rum. Med 3,3 mio. kr. fra Nordea-fonden i ryggen får Operacyklen – hidtil kendt som Opera på en cykel – medvind.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Vi ønsker som operafestival at give operaen den karakter af folkefest, den havde i ”gamle dage”, hvor alle kendte melodierne og der ikke var noget som helst snobbet ved genren. I dag er den desværre snarere omgærdet af en utilgængelig mystik for den almindelige dansker – og det er synd.

Mange mennesker har hverken mulighed for eller lyst til selv at opsøge opera. Men hvordan kan man vide, om man kan lide opera, hvis man aldrig har oplevet det? Copenhagen Opera Festival tror på, at alle elsker opera – det er bare ikke alle, der ved det endnu. Festivalen har taget udfordringen op, og lader Operacyklen cykle landet tyndt. Med uprætentiøs opera i hverdagen skal danskerne få syn for sagn; Opera er noget for alle.

”Vi synes, alle skal have mulighed for at opleve opera, og gerne på en utraditionel måde. Med Operacyklen går vi efter at sætte folk i umiddelbar kontakt med opera, også selvom de ikke har bedt om det,” siger chef for Copenhagen Opera Festival Michael Bojesen.

Gratis opera med et glimt i øjet

Gennem otte år har vi på festivalen høstet positive erfaringer med at skabe opera til folk i byrummet. Tilfældigt forbipasserende er stoppet måbende op, og gået beriget videre, når de tilfældigt er blevet introduceret til sangkunsten. Ikke mindst har ’Opera på en cykel’ de seneste to sæsoner vakt stor begejstring ude på hovedstadens pladser og torve under festivalen.

Opera på en cykel skifter nu navn til Operacyklen, og får samtidig en saltvandsindsprøjtning i form af 3,3 mio. kr. fra Nordea-fonden, så det mobile koncept kommer rundt til hele landet, udenfor festivalperioden.

”Operacyklen er frisk og folkelig formidling af opera. Den vil give flere danskere – over hele landet – en sjov, uventet og uhøjtidelig oplevelse i hverdagen,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Operacyklen er gratis og uforpligtende at opleve, og foregår altid på dansk. Forestillingerne vil blive annonceret lokalt på forhånd, så det er muligt at planlægge en frilufts-opera-udflugt, med camping-stol, kaffekande, vin, saftevand eller hvad man nu ellers synes, der hører sig til.


Premieren på ’Stuepigens List’ på Ofelia Plads var velbesøgt.

Hvad skal vi overhovedet med opera?

Michael Bojesen har sin egen forklaring på, hvorfor opera er relevant for alle;

”Den menneskelige stemme er helt unik, og ikke mindst når vi synger eller lytter til sang, er stemmen den direkte kanal til følelserne og afkodningen af sindet. En operasanger har brugt mange, mange år på at udvikle og mestre stemmen i klang og udtryk, for at kunne understrege de sungne ords stemninger og historier helt præcist. Det er derfor, vi bliver berørt af opera. Den rammer ikke kun i ørerne og på synet, men mest af alt på sjælen. Operafestivalen vil gerne ramme både dem, der aldrig før har hørt opera, og dem, der kender genren rigtig godt. Med Operacyklen opnår vi begge dele.”

Hele landet får glæde af Operacyklen

Operacyklen skal de kommende fire år ud til mindst 40 byer i Danmark. Det er målet, at den er et tilbagevendende indslag ved fem større kulturelle begivenheder: Folkemødet på Bornholm, Roskilde Festival, Copenhagen Opera Festival, Cph Pride og Kulturmødet på Mors.

I 2015 var Verdis La Traviata i let-udgave på mini-turné til hovedstadens pladser og torve, og i 2016 var operaen Stuepigens List af Pergolesi på operafestivalens plakat i cykel-udgave. I 2017 sættes Leoncavallis opera Bajadser op.

Operacyklen præsenteres i 2016 i samarbejde med PauseOperaen. Instruktion Frederik Ømann og Rebekka Lund. Medvirkende bl.a. Anna Maria Wierød, Steffen Bruun og Raphaël Eder Kastling.

Oplev Operacyklen under Kulturmødet på Mors i år. Her spilles der to forestillinger fredag d. 26. august: kl. 14 på KulturTorvet og kl. 17 på KulturVejen.

Operacyklen rykker også ud under Cph Pride 2016, torsdag d. 18. august kl. 18 på Regnbuepladsen i København. Dog vil forestillingen her være en anden.’Stuepigens List’ erstattes af en performance, der kombinerer opera og kabaret med burlesque dans, præsenteret af: Solist: Ingeborg Novrup Børch. Dansere: Fifi Fantôme og Angela Solo. Pianist: Carol Conradi. Koncept: Denise Conradi. Operafestivalens Dream Team (et hold frivillige unge mænd) hjælper til – i dagens anledning i bar overkrop.

Hvordan er Operacyklen blevet modtaget i år?

Berlingske gav under overskriften ’Du altforbarmende!’ fem stjerner til PauseOperaens mobile opsætning af ’Stuepigens list’ på Copenhagen Opera Festival 2016;

”Forestillingen hører til de muntreste af alle operaer. Alle kan være med. … En fejring af feminin frodighed og flotte fyre. Kommer snart til et vejkryds nær dig. … Gå ned på dit lokale torv og få et både sanseligt og dybt musikalsk bud på den første operakomedie af format.”

”Den danske sopran har de rubenske former og evnen til at spille med dem. Og hun synger ikke bare lynhurtige arier stilrent, hun ejer også en skøn spændvidde i dramaet og diktionen – hun kan lyde som en gadetøs det ene sekund og en societypige a la Matador det næste. Steffen Bruun med den buldrende basstemme har været en suveræn Uberto de seneste dage. Lige tilpas klodset, smådum og halvdøv for pigens planer. Og utrolig sød. Og den herboende dansk-svenske danser Raphaël Eder Kastling er så den stumme Vespone med muskelkroppen og de vilde dansedrejninger. Virkelig et fund til den lille, men efterhånden afgørende rolle.”