Forside EN

En mesterlig baryton og hans ditto pianist tager krigens rædsler under grum og grundig behandling i Børssalen.

Christopher Maltman ligger sjældent på den lade side. Når den uddannede biokemiker og sanger (sidstnævnte uddannelse fra the Royal Academy of Music) ikke fræser Kloden rundt på motorcykel – i øvrigt i selskab med sin kombinerede kæreste, vokaltræner og pianist, Audrey Saint-Gil – synger den 48-årige brite hovedpartierne i nogle af historiens største operaer. Man kunne med en vis ret hævde, at han er globalt førstevalg, når titelrollen i Mozarts Don Giovanni skal besættes, og han har sunget barytontjansen over dem alle på The Metropolitan i New York, La Scala i Milano og Covent Garden i London – med mange flere.

Ved denne festivals første Børsen Recital begiver Maltman og Saint-Gil sig ud i en usædvanlig sangsamling. I The Soldier – from Severn to Somme undersøger parret over fire stadier (Home, Journey, Battle og Epitaph) krigens grumme ansigt via en række tematiserede og korte kompositioner fra det 19. og 20. århundrede, deriblandt Butterworths Loveliest of Trees, Somervells White in the Moon and Finzis Channel Firing.

Ved en tidligere opførelse fik barytonen følgende skudsmål med på vejen af avisen The Guardian:
'Maltman’s wide-ranging voice, offering a huge variety of colour and dynamics, sought out a new wealth of subtle meanings.'

Børsen Recitals er muliggjort med støtte fra Dansk Erhverv og Den Danske Forskningsfond.

Pressefotos