Forside EN
{exp:low_search:form result_page="search/dk" form_id="searchForm"} {/exp:low_search:form}

50 år efter urpremieren på et af avantgardens helt store ikonværker giver et på én gang garvet og talentfuldt team ikke bare et nyskabende take på '8 Songs for a Mad King. Det sætter også spørgsmålstegn ved operagenren og dens funktion i samtiden.

I 8 Songs for a Mad King møder vi en mand på en tilsyneladende simpel mission. I hvert fald som han selv, selveste kongen, lige ser det: Han vil lære fuglene at synge smukt. Men snart havner han i en eksistentiel tvivl, der griber om sig og forankrer sig i ensomhed, normalitet, kærlighed, længsel og vanvid. Kongen bliver til den gale konge. Og også for publikums vedkommende kommer der nye spørgsmål til: Ser vi et menneske i forfald, eller ser vi snarere en verden i forfald gennem dette menneskes blik? Og tør vi overhovedet tænke så langt?

Ensemble Storstrøm akkompagnerer, men presser også den sindssyge – både musikalsk og fysisk i et rum, der langsomt spidser til. Lige indtil han får nok og forgriber sig voldeligt på musikken og de instrumenter, der skal frembringe den. Et smadret musikinstrument er som et mord på hele operagenren, og forestillingen belyser hermed også, hvorfor den sindssyge konge ender med at erklære død over æstetikken og skønheden.

8 Songs for a Mad King havde urpremiere i London i 1969. Dengang, for et halvt århundrede siden, sprængte Maxwell Davies rammerne for, hvad man kan kræve af en sanger med en sangteknisk udfordring over mere end fem oktaver. En teknik inspireret af den lyd, som soldaternes kroppe skulle have afgivet, da de åndede ud i skyttegravene under Første Verdenskrig.

I 2019-versionen nøjes det ikoniske værk ikke med at blive nyfortolket. Det flytter også ind i en endnu uindviet biografbygning på Hamborg Plads i det nye Nordhavnskvarter. Her har Egnsteatret Undergrunden og Ensemble Storstrøm overladt initiativet til kapelmester Ian Ryan og sceneinstruktør Johan Klint Sandberg. I samarbejde med den erfarne bas-baryton Sten Byriel vil de skabe en smertefuld fremstilling af det brud, der adskiller den suveræne kongemagt fra den menneskelige forstand.

8 Songs for a Mad King er en co-produktion mellem Egnsteatret Undergrunden og Ensemble Storstrøm.