28.08.2023
Copenhagen Opera Festival 2023 boblede over af stærke oplevelser.
Siden begyndelsen i 2009 har festivalen haft som ambition at udfordre kanon og samtidig favne bredt. Den positive respons fra både anmeldere og publikum på årets kunstnerisk risikovillige program peger på, at missionen er lykkedes bedre end nogensinde.
“Spørgsmålet er, om festivalen nogensinde har været stærkere end i år.” Sådan konkluderede Politikens musikredaktør og operakritiker Thomas Michelsen i sit nyhedsbrev efter en begejstret dækning ugen igennem.
Foto: Victoria Mørck Madsen
Copenhagen Opera Festival, som fandt sted 11.-20. august, satsede i år på at præsentere en håndfuld helt nyskrevne værker af kvindelige komponister fra ind- og udland, flere af dem sat i scene i utraditionelle og ekstremt opfindsomme rammer. Og både publikum og anmeldere var med hele vejen – ned i virtual reality-dødsriget på Teater Sort/Hvid og ind i de ensomme celler i det tidligere fængsel Vridsløselille, hvor alle de daglige visninger af forestillingerne ‘Mortalities’ og ‘HJEM’ meldte om totalt udsolgt. Og begge høstede 5 hjerter fra Politiken samt stor ros fra Seismograf.
Den dystopiske soloopera ‘LOL – Laughing Out Lonely’ om ensomme onlineeksistenser skabte et bevægende ekkokammer i kælderen under Operaen. Samtidig tiltrak den feministiske kammeropera ‘The Yellow Wallpaper’ på Aveny-T, komponeret af den unge britiske stjerne Dani Howard, sig international opmærksomhed med en flot anmeldelse i Financial Times. Og de ligeledes spritnye værker ‘The Undoing of Carmen’ og ‘Times up, Kong Knud!’ trak henholdsvis 900 og 600 publikummer til Festivalscenen på Den Røde Plads, hvor Copenhagen Opera Festival de seneste tre år har præsenteret gratis opera for både børn og voksne.
Foto: Per Rasmussen
Henover ti dage gæstede 9.000 publikummer Festivalscenen, imens festivalens samlede besøgstal løb op i godt 22.000. Dermed fastholder Copenhagen Opera Festival det flotte niveau fra 2022 – og det skønt åbningskoncerten på Festivalscenen på grund af regn måtte rykke fra den udendørs scene ind i Multisalen i Nørrebrohallen, der kun havde den halve kapacitet.
At salen var proppet med festivalgængere klædt stædigt på til uvejret, understreger den stærke lokale opbakning til Festivalscenen. Derfor var teltet på Den Røde Plads i år også blevet flyttet en smule med henblik på at kunne få plads til endnu flere gæster, da solen heldigvis brød frem igen.
Tirsdag var ikke mindre end 1.200 børn og pædagoger samlet foran scenen til børneoperaen ‘Troldeprinsessen’ under fællessangbegivenheden Syng Højt!
Ud fra ønsket om at udbrede opera til endnu flere mennesker havde Copenhagen Opera Festival igen i år inviteret professionelle aktører fra ind- og udland til at deltage i et branchearrangement. Tiltaget muliggør en dyrebar dialog om genrens potentialer og udfordringer, ligesom de internationale deltagere blev præsenteret for de danske komponister og nyskrevne værker.
Foto: Victoria Mørck Madsen
Årets alsidige program spændte også over opdaterede operaklassikere og teknisk storslåede produktioner. Den nye opsætning af Puccinis ‘Suor Angelica’ satte med den prisvindende sopran Yana Kleyn i front et flot punktum for festivalens ‘Il Trittico’-serie og blev efter premieren på Aveny-T da også beskrevet som “Puccini-sang i verdensklasse” af Thomas Michelsen fra Politiken. På samme scene opførte Helsingør Kammeropera Wagners monumentale opera ‘Nibelungens Ring’ i en kondenseret, sitrende intens version på tre en halv time.
Imens var ‘Brødre’ – sat op i den gigantiske industrihal Tunnelfabrikken med musikere og korsangere fra Malmö Operaorkester og Den Islandske Opera – et storstilet nordisk samarbejde, som demonstrerede festivalens vilje til at præsentere forestillinger med internationalt vingefang og bogstaveligt talt højt til loftet.
Den islandske stjerne Daníel Bjarnason, som har komponeret musikken til ‘Brødre’, satte aftryk på festivalen som Årets Gæstekunstner og bidrog til at åbne operaens verden op for det nysgerrige publikum – både som vært for en vellykket Kompositionsmesterklasse med tre unge talenter og ved at deltage i kunstnersamtaler. På samme vis ledte den svensk-norske sopran Marie Arnet, der sang rollen som Sarah i ‘Brødre’, en Vokalmesterklasse, kulminerende i en imponerende koncert på Festivalscenen.
Foto: Victoria Mørck Madsen
Copenhagen Opera Festival lykkedes igen i år med at præsentere nogle af klodens største operastemmer. Den danske verdensstjerne og bassanger Stephen Milling gav en sjælden recital i Børssalen. Og i samarbejde med Tivoli Copenhagen Phil kunne vi præsentere koncerter i Glassalen og Koncertsalen med den canadiske sopran og dirigent Barbara Hannigan, den tysk-britiske baryton Benjamin Apple og den norske sopran Lise Davidsen.
Festivalen agerede traditionen tro også rampe for et fremadstormende talent ved at kåre kontratenor Steffen Jespersen som Årets Operatalent – han var i finaleweekenden vært for en charmerende og rørende koncert i Christianskirken, hvor publikum oplevede hans store stemme både solo, i duet og i kor med de voksne herresangere og barndomsvenner i Roskilde Domkirkes Drengekor.
Fra historiske kirkerum til fræs i byens gader – i 2023 vendte festivalklassikerne Ride! Sing! Repeat! og Showbåden tilbage med uhøjtidelige og underholdende optrin i Københavns gadebillede. Opera-partybussen Ride! Sing! Repeat! nåede 2.700 publikummer over hele hovedstaden og fortsætter denne weekend succesen på Kulturmøde Mors.
Festivalleder Amy Lane udtaler om årets festival:
“Jeg håber, at vi har delt oplevelsen af, at opera eksisterer i tusindvis af former som en alsidig kunstform i konstant forandring. Med lysende stjerner, der synger side om side med nye talenter, børn, der skråler og danser i flok til Syng Højt!, og både nye og gamle værker, der skubber til vores sanser og udsyn, så kan jeg ikke have andet end masser af håb for alt det, vi kan opnå de kommende år! Tusind tak til alle!”
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
Copenhagen Opera Festival 2023 er støttet af 15. Juni Fonden, A.P. Møller Fonden, Art Music Denmark, Asta & Jul. P. Justesens Fond, Axel Muusfeldts Fond, Louis-Hansen Fonden, Aase og Ejnar Danielsens Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Dansk Tennis Fond, Den Bøhmske Fond, Det Obelske Familiefond, Enid Ingemanns Fond, Fondet for Dansk-Islandsk Samarbejde, Frederiksbergfonden, Frederiksberg Kommune, Glashofs legat, Grethe og Sigurd Pedersens Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond, Johan Schrøders Fond, Knud Højgaards Fond, KODA kultur, Kulturministeriets aktstykke, Københavns Kommune, Lemvigh-Müller Fonden, Nordea-fonden, Nordic Culture Point / Nordisk Kulturkontakt, Nordisk Kulturfond, Operaens venners fond, Nikolai og Felix Fonden, Sportgoodsfonden, Statens Kunstfond, Toyota-Fonden, Vesterbro Lokaludvalg, VKRs Familiefond, Wilhelm Hansen Fonden, William Demant Fonden og William Demant Fonden.
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |