Foto: Ida Guldbæk Arentsen
03.09.24
Nyt og gammelt, populært og eksperimenterende, talent og erfaring, lokalt og internationalt. Copenhagen Opera Festival 2024 er nu slut, og festivalen har i år demonstreret, at det brede og det smalle ikke alene kan sameksistere, men at det faktisk forstærker hinanden.
I ti dage forenedes sublime musikalske oplevelser, folkefest på Den Røde Plads, store stemmer i gaderne, internationale gæster og debatskabende værker.
Som Weekendavisen skrev i sin opsamling, var Copenhagen Opera Festival 2024 et væksthus for helt nye bud på genren, der bidrager til at holde den i bevægelse. De nye værker på programmet var med til at starte tankevækkende og samfundsrelevante samtaler, eller stille vanskelige spørgsmål.
Flere af værkerne fik stor medieomtale og var med til at tydeliggøre operaens fortsatte berettigelse og bredere relevans. ‘The Undoing of Carmen’ fik stor opmærksomhed for sit livtag med operatraditionens voldelige behandling af de kvindelige karakterer, og for at kaste lys over det alvorlige og vigtige emne, som vold i nære relationer er. Værket forskød perspektivet i den verdenskendte opera ‘Carmen’ og satte nyt lys på den romantisering af vold, som findes i traditionelle værker.
Ved flere af de samtaler, der ledsagede værkerne, stillede gæster og kunstnere skarpt på de ideer, som blev behandlet på scenen. Som da tre forskellige danske klimaorganisationer live-anmeldte ‘The Girl with the Hurricane Brain’, da kultureksperter sammen med en instruktør tog pulsen på populærkulturens fremstilling af vold i nære relationer eller da komponisten og librettisten bag ‘Sky in a Small Cage’ gik i dybden med digteren Rumi og deres forhold til poesien. “Hurra!” skrev Seismograf efter festivalens sidste forestilling. “De store spørgsmål lever stadig i operaen.”
I det hele taget tilbød festivalen en vigtig platform for udvikling på operascenen. Der var plads til at gå nye musikalske veje, tænke i uortodokse instrumenteringer, skrive helt nye libretti og arbejde innovativt med bæredygtig scenografi. Skaberne greb muligheden for at afprøve formater og tage kunstneriske chancer, som eksempelvis med klimaoperaen ‘The Girl with the Hurricane Brain’, der skilte vandene, og på den måde illustrerede det produktive potentiale i risikovillige opsætninger. Som Politiken skrev på festivalens sidste dag:
“Grænsesøgende udenlandske produktioner viste operafestivalens lyst til at eksperimentere. Og mod til at begå fejl [...] De tager chancer og inviterer nye kunstnere til at arbejde i anderledes formater.”
Copenhagen Opera Festival 2024 var et sted for nye stemmer og fokuseret udvikling. Velkendte formater som ‘Vokal Mesterklasse’ og ‘Årets Operatalentkoncert’ var velbesøgte eksempler på, hvordan talentudvikling er en fast del af festivalens virke. Mens nye solister, komponister og dirigenter atter poppede op, viste tidligere års lovende kunstnere deres udvikling i fuldt flor.
Årets Operatalent 2024, den strålende sopran Sofie Lund, har i flere år optrådt på festivalen i forskellige andre sammenhænge. Ved sin Operatalentkoncert viste hun sit imponerende professionelle ståsted og demonstrerede sin stemmes ekstraordinære dynamik i et af sit kunstneriske virkes hidtidige højdepunkter. Tidsskriftet Reactions Gerald Malone skrev om Lund, at hun er en nordisk sopran, man må holde øje med:
“She has the depth of character and dramatic presence to address challenging operatic roles. I think I saw a Salome in the making in Copenhagen.”
Copenhagen Opera Festival præsenterede igen i år en bred alders- og kønsrepræsentation i programmet, som var med til at sikre, at så mange forskellige stemmer som muligt kom til orde. Af de fire nye værker havde tre en kvindelig instruktør, mens lidt over halvdelen af sangere, musikere og dirigenter på tværs af hele festivalen var kvindelige.
Og så var årets festival i den grad en international festival, med samarbejde på tværs af grænser og besøgende hold af kunstnere og skabere fra udlandet. På tværs af årets program strømmede udvekslingen af ideer og inspiration, med nye forbindelser og forfriskende perspektiver som nogle af gevinsterne.
Foruden verdensstjerner som Angel Blue og Andrè Schuen, der begge delte gavmildt ud af deres store sangtalent i Tivoli, foranledigede årets festival også nye samarbejder mellem danske og udenlandske kunstnere, som det var tilfældet for både Mathias Reumert Group, ‘The Girl with the Hurricane Brain’ og ’Passages’.
Det iscenesatte oratorie ‘Sky in a Small Cage’ blev til i samarbejde med det anerkendte Mahogany Opera i London, og bragte interessante skabere og internationalt anerkendte solister fra udlandet til København. Værket udgjorde et eftertrykkeligt punktum for de nye værker på årets festival, inden det i september spiller i The Barbican Centre i London. Ligesom også sidste års værk ‘The Yellow Wallpaper’, der blev genopført i Prag tidligere på året, viser ‘Sky in a Small Cage’ det internationale potentiale ved kunstnerisk udveksling.
Som altid var et af festivalens absolutte højdepunkter Festivalscenen på Den Røde Plads. Her strømmede landets måske mest mangfoldige operapublikum til for at opleve den festlige åbningskoncert, eksperimenterende vokalmusik, portugisisk folkemusik og meget mere.
Tirsdag samledes et veritabelt folkehav på mere end 2000 mennesker i solnedgangen, for at opleve Malmö Operaorkesters overdådige opførsel af Verdis dramatiske Giovanna d’Arco. Også den traditionsrige ‘Vokal Mesterklassekoncert’ satte en stor streg under, at opera og Nørrebro er et overbevisende match.
Over hele byen beviste publikum, at interessen for opera er stor. Der var ikke bare proppede koncerter med anerkendte navne, men også til nye værker var de mindre scener, teatre og museer fyldt til bristepunktet. Både Teater Sort/Hvid og Betty Nansens anneksscene Edison bugnede af nysgerrigt publikum, mens bemærkelsesværdige koncertsteder som Moltkes Palæ, Thorvaldsens Museum, Christians Kirke og det tidligere Vridsløselille Statsfængsel i flere tilfælde meldte om fyldte rækker.
Som altid bragte Copenhagen Opera Festival derudover også strålende arier og anderledes formater helt ud på gader, stræder og kanaler, hvor forbipasserende Københavnere kunne vandre direkte ind i operahistoriens smukkeste øjeblikke. De populære operakoncepter ‘Ride! Sing! Repeat!’ og ‘Showbåden’, der indtog både byrum og sagesløse hjerter, fik stor opmærksomhed og nåede ud til tusindvis af mennesker med arier og ensembler fra Mozarts Tryllefløjten, Verdis La Traviata og Pucinis La Boheme.
Mens festivalen hvert år overøser København med alskens operamagi, summer det samtidig altid af nye ideer og udvikling bag kulisserne. Under årets festival mødtes kunstnere og skabere om fremtidige projekter, som først vil se dagens lys i løbet af kommende sæsoner.
I de næste år vil Copenhagen Opera Festival præsentere to vidtforskellige Wagner-værker, der netop begge har afholdt de første workshops og prøver. Det ene bliver til en koncentreret udgave af Wagners ring-cyklus for børn, i samarbejde med Det Lille Teater. Det andet, en immersiv nyfortolkning af ‘Ringen’, der afsøger oversete karakterer og perspektiver i Wagners kolossale korpus.
Copenhagen Opera Festival 2024 er realiseret med støttet af 15. Juni Fonden, Amager Øst Lokaludvalg, Art Music Denmark, Asta og Jul P. Justesens Fond, Augustinusfonden, Axel Muusfeldts Fond, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Dansk Tennisfond, Den Danske Forskningsfond, Det Obelske Familiefond, Enid Ingemanns Fond, Frederiksberg Kommune, Frederiksbergfonden, Generalkonsul Friedrich Bøhm og Datter Else Bøhm’s Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond, Jorck’s Fond, Knud Højgaards Fond, KODA Kultur, Kulturministeriet, Københavns Kommune, Lemvigh-Müller Fonden, Nikolai og Felix Fonden, Nordea-fonden, Spar Nord Fonden, Sportgoodsfonden, Statens Kunstfond, Toyota-Fonden, Vanløse Lokaludvalg (Spirekassen), William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Aase og Ejnar Danielsens Fond.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
03.09.24
Nyt og gammelt, populært og eksperimenterende, talent og erfaring, lokalt og internationalt. Copenhagen Opera Festival 2024 er nu slut, og festivalen har i år demonstreret, at det brede og det smalle ikke alene kan sameksistere, men at det faktisk forstærker hinanden.
I ti dage forenedes sublime musikalske oplevelser, folkefest på Den Røde Plads, store stemmer i gaderne, internationale gæster og debatskabende værker.
Som Weekendavisen skrev i sin opsamling, var Copenhagen Opera Festival 2024 et væksthus for helt nye bud på genren, der bidrager til at holde den i bevægelse. De nye værker på programmet var med til at starte tankevækkende og samfundsrelevante samtaler, eller stille vanskelige spørgsmål.
Flere af værkerne fik stor medieomtale og var med til at tydeliggøre operaens fortsatte berettigelse og bredere relevans. ‘The Undoing of Carmen’ fik stor opmærksomhed for sit livtag med operatraditionens voldelige behandling af de kvindelige karakterer, og for at kaste lys over det alvorlige og vigtige emne, som vold i nære relationer er. Værket forskød perspektivet i den verdenskendte opera ‘Carmen’ og satte nyt lys på den romantisering af vold, som findes i traditionelle værker.
Ved flere af de samtaler, der ledsagede værkerne, stillede gæster og kunstnere skarpt på de ideer, som blev behandlet på scenen. Som da tre forskellige danske klimaorganisationer live-anmeldte ‘The Girl with the Hurricane Brain’, da kultureksperter sammen med en instruktør tog pulsen på populærkulturens fremstilling af vold i nære relationer eller da komponisten og librettisten bag ‘Sky in a Small Cage’ gik i dybden med digteren Rumi og deres forhold til poesien. “Hurra!” skrev Seismograf efter festivalens sidste forestilling. “De store spørgsmål lever stadig i operaen.”
I det hele taget tilbød festivalen en vigtig platform for udvikling på operascenen. Der var plads til at gå nye musikalske veje, tænke i uortodokse instrumenteringer, skrive helt nye libretti og arbejde innovativt med bæredygtig scenografi. Skaberne greb muligheden for at afprøve formater og tage kunstneriske chancer, som eksempelvis med klimaoperaen ‘The Girl with the Hurricane Brain’, der skilte vandene, og på den måde illustrerede det produktive potentiale i risikovillige opsætninger. Som Politiken skrev på festivalens sidste dag:
“Grænsesøgende udenlandske produktioner viste operafestivalens lyst til at eksperimentere. Og mod til at begå fejl [...] De tager chancer og inviterer nye kunstnere til at arbejde i anderledes formater.”
Copenhagen Opera Festival 2024 var et sted for nye stemmer og fokuseret udvikling. Velkendte formater som ‘Vokal Mesterklasse’ og ‘Årets Operatalentkoncert’ var velbesøgte eksempler på, hvordan talentudvikling er en fast del af festivalens virke. Mens nye solister, komponister og dirigenter atter poppede op, viste tidligere års lovende kunstnere deres udvikling i fuldt flor.
Årets Operatalent 2024, den strålende sopran Sofie Lund, har i flere år optrådt på festivalen i forskellige andre sammenhænge. Ved sin Operatalentkoncert viste hun sit imponerende professionelle ståsted og demonstrerede sin stemmes ekstraordinære dynamik i et af sit kunstneriske virkes hidtidige højdepunkter. Tidsskriftet Reactions Gerald Malone skrev om Lund, at hun er en nordisk sopran, man må holde øje med:
“She has the depth of character and dramatic presence to address challenging operatic roles. I think I saw a Salome in the making in Copenhagen.”
Copenhagen Opera Festival præsenterede igen i år en bred alders- og kønsrepræsentation i programmet, som var med til at sikre, at så mange forskellige stemmer som muligt kom til orde. Af de fire nye værker havde tre en kvindelig instruktør, mens lidt over halvdelen af sangere, musikere og dirigenter på tværs af hele festivalen var kvindelige.
Og så var årets festival i den grad en international festival, med samarbejde på tværs af grænser og besøgende hold af kunstnere og skabere fra udlandet. På tværs af årets program strømmede udvekslingen af ideer og inspiration, med nye forbindelser og forfriskende perspektiver som nogle af gevinsterne.
Foruden verdensstjerner som Angel Blue og Andrè Schuen, der begge delte gavmildt ud af deres store sangtalent i Tivoli, foranledigede årets festival også nye samarbejder mellem danske og udenlandske kunstnere, som det var tilfældet for både Mathias Reumert Group, ‘The Girl with the Hurricane Brain’ og ’Passages’.
Det iscenesatte oratorie ‘Sky in a Small Cage’ blev til i samarbejde med det anerkendte Mahogany Opera i London, og bragte interessante skabere og internationalt anerkendte solister fra udlandet til København. Værket udgjorde et eftertrykkeligt punktum for de nye værker på årets festival, inden det i september spiller i The Barbican Centre i London. Ligesom også sidste års værk ‘The Yellow Wallpaper’, der blev genopført i Prag tidligere på året, viser ‘Sky in a Small Cage’ det internationale potentiale ved kunstnerisk udveksling.
Som altid var et af festivalens absolutte højdepunkter Festivalscenen på Den Røde Plads. Her strømmede landets måske mest mangfoldige operapublikum til for at opleve den festlige åbningskoncert, eksperimenterende vokalmusik, portugisisk folkemusik og meget mere.
Tirsdag samledes et veritabelt folkehav på mere end 2000 mennesker i solnedgangen, for at opleve Malmö Operaorkesters overdådige opførsel af Verdis dramatiske Giovanna d’Arco. Også den traditionsrige ‘Vokal Mesterklassekoncert’ satte en stor streg under, at opera og Nørrebro er et overbevisende match.
Over hele byen beviste publikum, at interessen for opera er stor. Der var ikke bare proppede koncerter med anerkendte navne, men også til nye værker var de mindre scener, teatre og museer fyldt til bristepunktet. Både Teater Sort/Hvid og Betty Nansens anneksscene Edison bugnede af nysgerrigt publikum, mens bemærkelsesværdige koncertsteder som Moltkes Palæ, Thorvaldsens Museum, Christians Kirke og det tidligere Vridsløselille Statsfængsel i flere tilfælde meldte om fyldte rækker.
Som altid bragte Copenhagen Opera Festival derudover også strålende arier og anderledes formater helt ud på gader, stræder og kanaler, hvor forbipasserende Københavnere kunne vandre direkte ind i operahistoriens smukkeste øjeblikke. De populære operakoncepter ‘Ride! Sing! Repeat!’ og ‘Showbåden’, der indtog både byrum og sagesløse hjerter, fik stor opmærksomhed og nåede ud til tusindvis af mennesker med arier og ensembler fra Mozarts Tryllefløjten, Verdis La Traviata og Pucinis La Boheme.
Mens festivalen hvert år overøser København med alskens operamagi, summer det samtidig altid af nye ideer og udvikling bag kulisserne. Under årets festival mødtes kunstnere og skabere om fremtidige projekter, som først vil se dagens lys i løbet af kommende sæsoner.
I de næste år vil Copenhagen Opera Festival præsentere to vidtforskellige Wagner-værker, der netop begge har afholdt de første workshops og prøver. Det ene bliver til en koncentreret udgave af Wagners ring-cyklus for børn, i samarbejde med Det Lille Teater. Det andet, en immersiv nyfortolkning af ‘Ringen’, der afsøger oversete karakterer og perspektiver i Wagners kolossale korpus.
Copenhagen Opera Festival 2024 er realiseret med støttet af 15. Juni Fonden, Amager Øst Lokaludvalg, Art Music Denmark, Asta og Jul P. Justesens Fond, Augustinusfonden, Axel Muusfeldts Fond, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Dansk Tennisfond, Den Danske Forskningsfond, Det Obelske Familiefond, Enid Ingemanns Fond, Frederiksberg Kommune, Frederiksbergfonden, Generalkonsul Friedrich Bøhm og Datter Else Bøhm’s Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond, Jorck’s Fond, Knud Højgaards Fond, KODA Kultur, Kulturministeriet, Københavns Kommune, Lemvigh-Müller Fonden, Nikolai og Felix Fonden, Nordea-fonden, Spar Nord Fonden, Sportgoodsfonden, Statens Kunstfond, Toyota-Fonden, Vanløse Lokaludvalg (Spirekassen), William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Aase og Ejnar Danielsens Fond.
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |