04.07.2022
‘Lisbon Floor’ er en mørkladen og surrealistisk operakomedie om syv bofæller, der flytter ind i en hjemsøgt lejlighed i et falleret og usædvanligt højt luksusbyggeri. Det nyskrevne lyriske værk er skabt af komponisten Matias Vestergård i samarbejde med forfatter og librettist Lea Marie Løppenthin og den britiske instruktør Natascha Metherell. Med et ensemble af syv karakterer i talrige komiske forviklinger læner ‘Lisbon Floor’ sig op ad en klassisk Mozart-opera, som samtidig leger med de traditionelle konventioner fra den klassiske operagenre.
Ventetiden er forbi
For fast besøgende på Copenhagen Opera Festival er ‘Lisbon Floor’ ikke et nyt bekendtskab. Skabelsesprocessen har nemlig været åben for publikum og senest sidste år lagde spillestedet Hotel Cecil rum til en åben workshop. Her arbejdede det kunstneriske hold bag forestillingen på nykomponerede dele af operaen sammen med solisterne Sophie Haagen (mezzo), Steffen Jespersen (tenor) og Steffen Bruun (bas) samt pianisten James Sherlock, alt imens publikum kunne kigge på fra stolerækkerne.
Dengang var operaen kun halvvejs færdig. Men nu er ventetiden altså forbi, og den store og originale satsning er endelig klar til uropførelse. Det sker på Takkelloftet, som er et rum for sceniske eksperimenter i Operaen på Holmen.
Det lyriske, det fjollede og det dybe.
Copenhagen Opera Festival er således stolte af at kunne præsentere en opera fra Matias Vestergårds hånd. Han er netop debuteret som komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, men har allerede vakt opsigt med en børneballet, en kammeropera, et orkesterværk, ligesom han har en række kammer- og korværker på sit generalieblad.
Komponist Matias Vestergård har arbejdet tæt sammen med forfatter Lea Marie Løppenthin, som har skrevet librettoen. Hans melodiske, finurlige og overraskende kompositioner har taget udgangspunkt i Løppenthins særlige sans for at finde det dybsindige i det fjollede og poppede.
Værkets titel henviser til den etage i højhuset, hvor handlingen udspiller sig. I værkets fremtidsscenarium er etagerne over 49. sal nemlig navngivet efter hovedstæder, fordi beboerne ellers ville føle sig utrygge ved de svimlende højder.
Og nu kan operafestivalens publikum altså også føle sig hensat til det hjemsøgte højhus i Operaen på Holmen i slutningen af august.
Grafik: Jason Southgate
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |