07.05.2021
Der er gode chancer for, at du allerede kender til Nordkraft og bogens dystre Aalborg-univers – en vindblæst underverden, der myldrer med narkomaner, desperadoer og skæve eksistenser. Men fortællingen får en ekstra dimension, når Jakob Ejersbos litterære nyklassiker denne sensommer springer ud som opera.
Hvordan lyder et misbrug? Hvordan gengives den emotionelle klangbund, som indrammer narkomani og følelsen af ikke at passe ind?
Det er netop det, som komponist Signe Lykke, librettist Nila Parly, instruktør Anja Behrens, scenograf Christian Albrechtsen og Copenhagen Opera Festival prøver at få skovlen under med den nyskrevne opera Nordkraft. Her bliver der skruet ned for det genkendelige og op for det udforskende.
"I Nordkraft har jeg forsøgt at lydsætte alle de eksistentielle sprækker, Ejersbo så levende beskriver. Den menneskelige afgrund, vi møder hos Maria, Allan, Steso, Hossein og Tilde.
En porøs og klangfølsom lydside, der bearbejder og spejler det alment menneskelige. Musikken ånder, forgrener sig, bølger og giver plads til fortællingens små sprækker. For i de sprækker bliver Nordkrafts persongalleri levende” forklarer den prisvindende komponist Signe Lykke, som med Nordkraft har skrevet sin første helaftensopera – og fortsætter:
“Der er noget ubeskriveligt smukt og inspirerende over at arbejde med det ufærdige og uperfekte i mennesket og det har været en utrolig skriveproces."
Operaens instruktør Anja Behrens tøvede ikke med at takke ja til opgaven, da først hun fik lejlighed til at høre om Signe Lykkes ambitioner – at der skulle komponeres et værk, som ville kunne stå for sig selv.
"Vi kommer slet ikke til at arbejde med rekvisitter, som vi kender dem fra bøgerne. Der bliver eksempelvis ikke røget joints på scenen. På samme måde opererer scenografien med abstrakte og nøje koreograferede billeder frem for at bruge stedsspecifikke greb – det kunne være en bar eller et soveværelse – som vi kender dem fra mere traditionel opera. Det har været en fælles vision fra dag ét. Vi skal altså ind i en anden verden end den helt konkrete. Ind i følelserne," siger Anja Behrens. Hun uddyber:
"Hvad vil det egentlig sige at være ude af stand til at flytte sig? At være låst fast. Ikke at have mulighed for reelt at ændre retning, men være fanget på en vej, der fører direkte ind i mørket? Hvilke kræfter er på spil i det rum?"
Hun forventer, at den abstrakte tilgang vil appellere til flere, end man måske lige skulle tro:
"Jeg kender selv nogen, der døde af deres misbrug. De fleste kender nogen, der har haft et misbrug af en eller anden slags tæt inde på livet. Der er nok at tage fat på, for det er samtidig en historie, der beskriver nogle af de elementære menneskelige vilkår, som vi alle sammen kæmper med. I forskellige variationer, naturligvis, men kampen for at flytte sig, eller frustrationen over fastlåstheden er nok den samme for os alle."
Librettoen, der er meget tro mod Ejersbos tekst, er skrevet af den erfarne dramaturg Nila Parly i tæt samarbejde med komponist og instruktør.
Operaen er initieret og produceret af Copenhagen Opera Festival og har været undervejs siden 2016. Den får verdenspremiere under Aalborg Operafestival, og det skal – selvfølgelig – foregå på Teater Nordkraft, der har til huse i det gamle kraftværk, som oprindeligt lagde navn til Jakob Ejersbos roman.
Derefter fortsætter solister, musikere, kor og scenografi østover for at være en hovedforestilling på Copenhagen Opera Festival, hvor den sættes op på Takkelloftet fra den 25. til den 28. august.
Vi glæder os utroligt meget til at invitere indenfor til denne nyskabelse, der er endnu et led i festivalens strategi om at bidrage til nye samtidsrelevante og levedygtige operaer. Værker, der er skabt i samarbejde med den voksende talentmasse af yngre komponister, instruktører, scenografer mv., der arbejder med opera.
I rækkefølge: Signe Lykke (komponist), Anja Behrens (instruktør), Christian Albrechtsen (scenograf og kostumedesign) og Nila Parly (librettist).
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |