Foto: Ida Guldbæk Arentsen
29.01.25
Lige siden sin begyndelse i 2009 har Copenhagen Opera Festival været en succeshistorie om nyskabende og bredt favnende opera, uden for de store operahuse. Og siden Amy Lane, tidligere Head Staff Director ved Royal Ballet and Opera i London, første gang tog roret i 2020, har festivalen i stigende grad stået for talentudvikling, internationalt samarbejde og præsentation af nye værker.
Derfor er det et stort aktiv for festivalen, at Amy Lane fortsætter i rollen som kunstnerisk direktør (Artistic Director) til og med afholdelsen af festivalen i 2026. Når Rikke Frisk, der blev ansat som chefproducent i 2017, samtidig rykker ind i den nyoprettede stilling som festivalchef (Executive Festival Director), bliver festivalens direktion dermed for første gang en delt opgave.
Visionen er stadig at være Nordeuropas mest markante operafestival, i form af en inkluderende og ambitiøs festival, der bryder med kendte formater og samler mennesker på tværs af sociale og kulturelle skel – uagtet eksisterende kendskab til opera. Nu har bestyrelsen sammen med Amy Lane og Rikke Frisk finjusteret organisationens ledelsesstruktur, så duoen står ideelt i festivalens videre arbejde med kunstnerisk nyskabelse og udvikling af opera i Danmark.
“Denne festival ville aldrig være hvad den er i dag, uden både Rikke og mig, stående side om side. Derfor mener vi, at det er særligt vigtigt nu at fortælle, at dette kræver to specifikke sæt af færdigheder på vores rejse fremad. Jeg kan næsten ikke vente med at fortsætte med Rikke som min ledelseskollega” siger Amy om samarbejdet med Rikke.
Med den nye ledelsesstruktur bliver det samtidig tydeligt, at Copenhagen Opera Festival som kulturinstitution allerede i et stykke tid har spillet på stadig flere tangenter.
“Festivalen er vokset. Og det har den kunnet, fordi vi har formået at få mange fagligheder i spil i en lille organisation. Den delte ledelsesrolle tillader os desuden hver især at fokusere endnu skarpere på specifikke områder og supplere hinanden i den fortsatte udvikling. På den måde supercharger opgavefordelingen festivalens udvikling” siger Amy.
Med sin store erfaring som internationalt anerkendt operainstruktør, er Amys hovedfokus på det kunstneriske indhold der sættes på scenen, casting, talentudvikling og at indgå nye, internationale relationer. Det materialiserer sig tydeligt i festivalens stadig mere kunstnerisk ambitiøse program og internationale samarbejder.
Samtidig får festivalen i endnu højere grad gavn af Rikkes erfaring med kulturevents, publikumsudvikling og nyskabende formater, som bidrager til festivalens fokus på at nå bredere ud, sætte dagsordner og agere knudepunkt for uafhængige aktører i dansk musikdramatik og dens udenlandske partnere. De seneste år har hun opbygget et musikdramatisk netværk i Europa og søsat flere nationale samarbejder med blandt andre Den Fynske Opera, Passage Festival, Bikubenfonden og Den Jyske Opera, som bringer festivalen endnu mere ud i landet.
“Vi vil gerne være til rådighed for det, der kaldes det frie felt, hvor der har været en efterspørgsel på mere samarbejde og bedre organisation. De uafhængige aktører i dansk og international musikdramatik skulle gerne kunne bruge os som platform for mere samarbejde og stærkere udveksling. Derfor har vi lagt os i selen for at skærpe vores internationale brancheplatform og andre initiativer, der samler det frie felt fra ind- og udland. Det er en vigtig rolle, som vi tager på os" siger Rikke Frisk.
Der er et frugtbart overlap mellem de to kompetenceområder, både når det kommer til netværk, drift og den kunstneriske vision. Med den nye struktur tildeles hver af festivalens forskellige visioner et endnu stærkere fokus. I de kommende år koncentrerer ledelsen sit arbejde om:
Copenhagen Opera Festival 2025 finder sted den 15-24. august, hvor den spreder sig over hele København med et alsidigt program, herunder den gratis, udendørs Festivalscene på Nørrebro, et nyt indendørs opera–hub på Aveny-T, koncerter og nye værker over hele byen og de kendte byrumsformater og samtalearrangementer.
Copenhagen Opera Festival 2025 er indtil videre støttet af:
15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Den Danske Forskningsfond, Det Obelske Familiefond, Frederiksbergfonden, Knud Højgaards Fond, Koda Kultur, Københavns Kommune, Statens Kunstfond, William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
29.01.25
Lige siden sin begyndelse i 2009 har Copenhagen Opera Festival været en succeshistorie om nyskabende og bredt favnende opera, uden for de store operahuse. Og siden Amy Lane, tidligere Head Staff Director ved Royal Ballet and Opera i London, første gang tog roret i 2020, har festivalen i stigende grad stået for talentudvikling, internationalt samarbejde og præsentation af nye værker.
Derfor er det et stort aktiv for festivalen, at Amy Lane fortsætter i rollen som kunstnerisk direktør (Artistic Director) til og med afholdelsen af festivalen i 2026. Når Rikke Frisk, der blev ansat som chefproducent i 2017, samtidig rykker ind i den nyoprettede stilling som festivalchef (Executive Festival Director), bliver festivalens direktion dermed for første gang en delt opgave.
Visionen er stadig at være Nordeuropas mest markante operafestival, i form af en inkluderende og ambitiøs festival, der bryder med kendte formater og samler mennesker på tværs af sociale og kulturelle skel – uagtet eksisterende kendskab til opera. Nu har bestyrelsen sammen med Amy Lane og Rikke Frisk finjusteret organisationens ledelsesstruktur, så duoen står ideelt i festivalens videre arbejde med kunstnerisk nyskabelse og udvikling af opera i Danmark.
“Denne festival ville aldrig være hvad den er i dag, uden både Rikke og mig, stående side om side. Derfor mener vi, at det er særligt vigtigt nu at fortælle, at dette kræver to specifikke sæt af færdigheder på vores rejse fremad. Jeg kan næsten ikke vente med at fortsætte med Rikke som min ledelseskollega” siger Amy om samarbejdet med Rikke.
Med den nye ledelsesstruktur bliver det samtidig tydeligt, at Copenhagen Opera Festival som kulturinstitution allerede i et stykke tid har spillet på stadig flere tangenter.
“Festivalen er vokset. Og det har den kunnet, fordi vi har formået at få mange fagligheder i spil i en lille organisation. Den delte ledelsesrolle tillader os desuden hver især at fokusere endnu skarpere på specifikke områder og supplere hinanden i den fortsatte udvikling. På den måde supercharger opgavefordelingen festivalens udvikling” siger Amy.
Med sin store erfaring som internationalt anerkendt operainstruktør, er Amys hovedfokus på det kunstneriske indhold der sættes på scenen, casting, talentudvikling og at indgå nye, internationale relationer. Det materialiserer sig tydeligt i festivalens stadig mere kunstnerisk ambitiøse program og internationale samarbejder.
Samtidig får festivalen i endnu højere grad gavn af Rikkes erfaring med kulturevents, publikumsudvikling og nyskabende formater, som bidrager til festivalens fokus på at nå bredere ud, sætte dagsordner og agere knudepunkt for uafhængige aktører i dansk musikdramatik og dens udenlandske partnere. De seneste år har hun opbygget et musikdramatisk netværk i Europa og søsat flere nationale samarbejder med blandt andre Den Fynske Opera, Passage Festival, Bikubenfonden og Den Jyske Opera, som bringer festivalen endnu mere ud i landet.
“Vi vil gerne være til rådighed for det, der kaldes det frie felt, hvor der har været en efterspørgsel på mere samarbejde og bedre organisation. De uafhængige aktører i dansk og international musikdramatik skulle gerne kunne bruge os som platform for mere samarbejde og stærkere udveksling. Derfor har vi lagt os i selen for at skærpe vores internationale brancheplatform og andre initiativer, der samler det frie felt fra ind- og udland. Det er en vigtig rolle, som vi tager på os" siger Rikke Frisk.
Der er et frugtbart overlap mellem de to kompetenceområder, både når det kommer til netværk, drift og den kunstneriske vision. Med den nye struktur tildeles hver af festivalens forskellige visioner et endnu stærkere fokus. I de kommende år koncentrerer ledelsen sit arbejde om:
Copenhagen Opera Festival 2025 finder sted den 15-24. august, hvor den spreder sig over hele København med et alsidigt program, herunder den gratis, udendørs Festivalscene på Nørrebro, et nyt indendørs opera–hub på Aveny-T, koncerter og nye værker over hele byen og de kendte byrumsformater og samtalearrangementer.
Copenhagen Opera Festival 2025 er indtil videre støttet af:
15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Den Danske Forskningsfond, Det Obelske Familiefond, Frederiksbergfonden, Knud Højgaards Fond, Koda Kultur, Københavns Kommune, Statens Kunstfond, William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
© Copenhagen Opera Festival
© Copenhagen Opera Festival
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |