Forside EN

Publikumsrekord slået med 60 pct.

23/8 2018

CPH Opera Festival 2018 havde ikke bare vejret med sig denne sommer. Et rekordstort publikum troppede op, anmelderne var rundhåndede, og de yngste generationer viste operaen ægte interesse.

Den netop afsluttede operafestival blev ikke bare en af de mest roste siden åbningen i 2009 – den blev også den suverænt bedst besøgte. Den tidligere tilskuerrekord på 25.000 blev overgået med mere end 60 procent, hvilket svarer til et samlet fremmøde på mere end 40.000 til de to uger med koncerter, opførelser, forestillinger, recitals, kanal-serenader, overraskelsesopera, genrefusioner ... og meget, meget mere.
»I vores verden er det nogle yderst fremragende tal,« siger festivaldirektør Peter Lodahl. »Især fordi det ikke har været på bekostning af kvaliteten, men snarere på grund af høje kunstneriske ambitioner. Folk kan sagtens høre, når sangere og musikere kan deres kram.«

I festivalperioden fra 29. juli til 12. august tog CPH Opera Festival en række initiativer for at gøre det så attraktivt som muligt at opleve opera i byrummet – også for alle nybegynderne. En koncert med Det Kongelige Kapel og en håndfuld håndplukkede operasolister på Flæsketorvet i Kødbyen var entré-fri ligesom i Søndermarken-dagene, og gratisprincippet gjaldt også programmet på Wilhelm Scenen ved Torvehallerne, hvor publikumstallet flere gange rundede de 1.000 tilhørere. Blandt andet til åbningskoncerten med de internationale stjerner Ekaterina Bakanova og Ilker Arcayürek og til solokoncerten med Årets operatalent, sopranen Clara Cecilie Thomsen.
Desuden kom Operacyklen: Hit’n’run – et pop up-format med to sangere, en akkordeonist og et udvalg af velkendte arier – omkring i det meste af København. Ved havnebadet i Nordhavn, Ankeret i Nyhavn, på Nørrebro, i Sydhavnen, Valbyparken, Botanisk Have osv.
I alt blev der oplevet opera – uden afregning og i alle dens afskygninger – mere end 33.000 gange under CPH Opera Festival. Dertil kommer et salg på godt og vel 7.000 billetter til festivalens indendørs aktiviteter. Blandt andet til det tilbagevendende intimformat Børsen Recitals med nogle af verdens p.t. varmeste solister, til nycirkusoperaen Satyagraha og til Dichterliebe Recomposed på Takkelloftet – tre formater, der indkasserede adskillige begejstrede skudsmål fra musik- og teaterkritikerne.

Årets største succes gemmer sig dog et helt andet sted. Nemlig i de publikumsperspektiver og -potentialer, som årets operafestival med held rakte ud efter. Således lykkedes det over flere omgange at nå normalt opera-fremmede målgrupper: I Folketeatret fik børn mellem 7 og 12 år serveret TRYL – en nytænkende, inkluderende og eventyrlig udgave af Mozarts Tryllefløjten – mens unge musikelskere blev introduceret til komponister som Bizet, Nielsen og Bellini gennem genremødet OPERAP, der gik sin sejrsgang med fulde huse og hujende ovationer under Roskilde Festival og på Plænen i Tivoli.
»Det er ikke, fordi vi tror, vi hermed har skaffet os 15.000-20.000 nye fans af opera. Men vi har fået vist nogle nye generationer, hvilken rigdom der venter på dem. At der ligger masser af melodier, fortællinger og fordybelse, når tiden er moden,« siger festivaldirektør Peter Lodahl.

I løbet af oktober og november forsøger operafestivalen sig med et off season-program, der byder på skoleturné for TRYL, på Christoph Marthaler-stykket KING SIZE og på genopførelsen af Henning Christiansen-operaen Opus 37.
CPH Opera Festival vender tilbage i 2019 for at fejre sin første runde fødselsdag. Til den tid løber festivalperioden fra 1. til 10. august, og dermed forkortes festivalen med fem dage i forhold til den netop overståede.
»To uger er måske lige i overkanten, hvis alle – arrangører, frivillige og publikummer – skal kunne holde dampen oppe,« erkender Peter Lodahl.
Om der fortsat skal finjusteres på festivalens profil, er endnu for tidligt at sige. Men heller ikke til næste år kommer topniveauet til at fejle noget.
»Vi bliver ved med at sigte højt. Det er niveauet, der skal gøre det attraktivt at opleve CPH Opera Festival. Jeg tør da også godt afsløre, at der venter et par af de store kanoner til næste sommer,« siger festivaldirektøren.